Pedagogisk
meritportfölj
Syftet
med pedagogisk meritportfölj är, enligt "Riktlinjer
för dokumentation av pedagogiska meriter" Umeå
universitet (Dnr 500-2242-05), att ge underlag för
bedömning av pedagogisk skicklighet.
En
pedagogisk meritportfölj ska därför bland
annat omfatta nedanstående rubricerade moment.
Undervisningsverksamhet
Undervisningen vid Umeå universitet har i huvudsak
varit förlagd till programmen för lärare,
specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare samt
personalvetare. Innehållet i de olika campus/distans
kurserna har varierat men följande moment kan vara
värda att nämna:
- Skolans styrning
- Läroplansteori
- Lärande
- Specialpedagogik
- Grupprocesser
- Forskningsmetodik
- Statistik
- Betyg
- Utvärdering
- Prov och provkonstruktion
- Pedagogik i arbetslivet
- Kompetensförsörjning och lärande
- Lärande i organisationer
- Socialpedagogik
- HR-arbete i teori och praktik
- Ledarskap och ledarutveckling
Seminarier och workshops:
2002-04-30 Umeå Forum
2002-09-30
UPC, Umeå universitet
2002-11-19
HumLab, Umeå universitet, (streaming)
2002-11-28
Rådet för högre utbildning
2003-02-26
Pedagogiska institutionen, Umeå universitet
2003-03-19
Språklab, Umeå universitet
2003-03-27
Beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet
2003-04-02
Språklab, Umeå universitet
2003-04-09
(am) Språklab, Umeå universitet
2003-04-09
(pm) Språklab, Umeå universitet
2003-05-20
Högskolan Gävle
2003-06-03
Språklab, Umeå universitet
2004-11-30
Nätuniversitetet
2005-04-15
Åsö Vuxengymnasium, Stockholm
2005-12-01
Köpenhamns universitet
2005-12-08
Polishögskolan, Stockholm
Tidigare har jag arbetat som lärare inom gymnasieskola
och kommunala vuxenutbildning där jag undervisat
i datakunskap, programmering, databashantering och ett
antal tillämpningsprogram.
Pedagogisk utbildning och fortbildning
Grundläggande nivå:
- Prov, betyg, examination och bedömningar, Umeå
universitet. 10 p
- Pedagogik (A-D), Umeå universitet. 80 p
- Informationsbehandling/ADB (A-C), Umeå universitet.
50 p
- Linjen för personal- och arbetslivsfrågor,
Umeå universitet. 80 p
- Folkhögskollärarlinjen, Linköpings
universitet. 40 p
- Informationsteknik (A), Umeå universitet. 20
p
- Kurs i studie- och yrkesorientering, Umeå universitet.
40 p
Forskarnivå:
- Utvärdering, Umeå universitet. 10 p
- Klassisk- och modern testteori, Umeå universitet
10 p
- Lärande genom IT-processer, Lunds universitet.
5 p
- Lärandets dramaturgi, Forskarskolan LearnIT.
5 p
- Pedagogikens vetenskapshistoria, Forskarskolan LearnIT.
5 p
- Perspektiv på lärande, Forskarskolan LearnIT.
5 p
- Fördjupning i kvalitativ och kvantitativ metodologi,
Umeå universitet 7 p
- Positivism, hermeneutik och fenomenografi, Umeå
universitet 5 p
- Utbildningssociologiska traditioner, Umeå universitet
8 p
Examina:
Pedagogiska konferenser:
2011 WCES-2011 - rd World Conference on Educational Sciences
- Education for all. Bahcesehir University, Istanbul,
Turkey.
2010 WCES-2010 - 2nd World Conference on Educational Sciences
- Creativity and Innovation. Bahcesehir University, Istanbul,
Turkey.
2005 NERA´s 33 st Congress - A Nordic Dimension
in Education and Research - Myth or Reality? University
of Oslo, Norway.
2004 EERA´s Congress - European Conference on Educational
Research. Crete, Greece.
2004 EDEN 2004 Annual Conference, New challenges and
Partnerships in an enlarged European Union: Open, Distance
and e-Learning in Support of Modernisation, Capacity Building
and Regional Development, University of Technology
and Economics, Budapest, Hungary.
2004 AERA, American Educational Research Association
2004 Annual Meeting, Enhancing the Visibility and Credibility
of Educational Research, San Diego, California, USA.
2004 NERA´s 32 st Congress - The Positioning
of Education in Contemporary Knowledge Society. The
Iceland University of Education, Reykjavík, Iceland.
2003 EERA´s Congress - European Conference on Educational
Research. University of Hamburg, Germany.
2003 NERA´s 31st Congress - Education as a Critical
Force - Myth or Reality? The Danish University of
Education, Copenhagen, Denmark
2002 Sixth International Computer Assisted Assessment
Conference, A Two-day Conference for Developers and
Users of Computer Assisted Assessment in Higher Education,
Loughborough University, UK.
2002 EERA´s Congress - European Conference on
Educational Research. School of Psychology and Educational
Sciences. Lisbon, Portugal.
2002 NERA´s 30th Congress - Education and Cultural
Diversities, Tallinn, Estonia.
2001 Fifth International Computer Assisted Assessment
Conference, A Two-day Conference for Developers and
Users of Computer Assisted Assessment in Higher Education,
Loughborough University, UK.
2001 EDEN 10th Anniversary Conference - Learning Without
Limits: Developing the Next Generation of Education,
Stockholm, Sweden.
2000 Fourth International Computer Assisted Assessment
Conference, A Two-day Conference for Developers and
Users of Computer Assisted Assessment in Higher Education,
Loughborough University, UK.
1998 LINKS98, Internationell konferens om IT och lärande,
Stockholm.
1997 Society for Information Technology and Teacher
Education, 8th International conference, Orlando,
USA.
1996 Learning for Tomorrow, 1st Science Centre World
Congress, Helsingfors, Finland.
1996 AERA, American Educational Research Association,
New York. USA.
Pedagogiskt utvecklingsarbete
Ansökningar om medel för utvecklingsprojekt
(inkl medsökande):
Riksbankens Jubileumsfond (1996) Utvärdering av
IT-baserade lärandemiljöer
KK-stiftelsen (1996) IT-didaktikens betydelse för
kunskap och lärande
Högskoleverket (1997) Utvecklingsarbete inom IT
och ett förändrat arbetssätt i lärarutbildningen
Forskningsrådsnämnden (1997) Informationsteknologi
och lärarutbildning - en lägesbestämning
KK-stiftelsen (1998) Internetbaserad examination i distansutbildning
- en resurs för lärande
Distansutbildningsmyndigheten (1999) Formativ internetbaserad
examination och det flexibla lärandet
Distansutbildningsmyndigheten (2001) Internetbaserad
examination i distansutbildning
Styrelsen för Internationell utveckling (2001) Internetbaserad
examination i distansutbildning
EU-kommissionen (2001) Internetbased assessment in distance
education
Vetenskapsrådet (2003) Testing for the improvement
of teaching and learning
Rådet för högre utbildning (2004) Internetbased
formative assessment
Vetenskapsrådet (2004) In search of Constructivist
Assessment
Utvecklingsprojekt:
Skolverket (1996) Lärarfortbildning vid Teknik-
och naturvetenskapscentra i Sverige - En utvärdering,
Umeå universitet, Högskoleverket
KK-stiftelsen (1999-2005) Internetbaserad examination
i distansutbildning - en resurs för lärande
Distansutbildningsmyndigheten (2000-2002) Formativ
internetbaserad examination och det flexibla lärandet,
Umeå universitet
EU-kommissionen (2002-2004) Internetbased
assessment in distance education, Umeå universitet,
Sussex university, Ghent university
Myndigheten för Sveriges nätuniversitet (2003-2004)
Nätburen
examination, Umeå universitet, Karolinska institutet,
Gotlands högskola, Malmö högskola
Läromedel:
Roos, B. (2002). Statistisk databearbetning i Microsoft
Excel.
Roos, B. (2000). Grunder i Microsoft Word.
Roos, B. (2000). Fortsättning i Microsoft Word.
Roos, B. (2000). Att skriva rapporter i Microsoft Word.
Roos, B. (1998). Informationssökning med Netscape
Communicator.
Roos, B. (1997). Grunder i Microsoft PowerPoint.
Roos, B. (1997). Grunder i Microsoft Excel Kalkylering.
Roos, B. (1997). Grunder i Microsoft Excel Databashantering.
Roos, B. (1996). SPSS för Microsoft Windows.
Roos, B. (1996). Grunder i Microsoft Works Kalkylering.
Roos, B. (1996). Grunder i Microsoft Works Ordbehandling.
Roos, B. (1996). Grunder i Microsoft Works Databashantering.
Roos, B. (1995). Grunder i Microsoft Windows.
Roos, B. (1995). Grunder i PageMaker.
Utbildningsplanering och utbildningsadministration
Forskningshandläggare och föredragande i fakultetsnämnd
och forskarutbildningsråd, Mittuniversitetet (2
år).
Projektkoordinator, Umeå universitet (2 år).
Kursföreståndare "PC-inriktad påbyggnadskurs
för systemvetare" Umeå Kommun (1 år).
Studievägledare inom grund- och gymnasieskola (11
år).
Forskning om utbildning
Artiklar och papers:
Roos, B. (2005). ICT
and formative assessment in the learning society.
Doctoral thesis, Department of Education, Umeå University.
Roos, B., & Hamilton, D. (2005).
Formative Assessment: A cybernetic viewpoint. Assessment
in Education, Vol. 12, No. 1, pp. 7-20.
Roos, B. (2005).
Examination och det lärande samhället (assessment
and the learning society). Journal of Research
in Teacher Education. Vol. 12, No. 1, pp. 155-175.
Hamilton, D., Dahlgren, E., Hult, A., Roos, B & Söderström,
T. (2004). When
performance is the product: problems in the analysis of
on-line distance education. British Educational
Research Journal, Vol. 30, No. 6, pp. 841-854.
Roos, B., Jonsson, U. & Steinvall, A. (2004). Technological
Solutions cannot Stand Alone? Reconfiguring ICT in the
support of learning in Swedish higher education. Paper
presented at the European Conference on
Educational Research, Crete, 22-25 September, 2004.
Roos, B. (2004). Learning
and Assessment in the Knowledge Society. A revised
version of a paper discussed at the EDEN 2004 Annual Conference,
New challenges and Partnerships in an enlarged European
Union: Open, Distance and e-Learning in Support of Modernisation,
Capacity Building and Regional Development, 16 - 19 June,
University of Technology and Economics, Budapest, Hungary.
Crossouard, B., Hamilton, D., Jonsson, U., Pryor, J.,
Roos, B., Steinwall, S., Sundström, H. & Tittelboom,
vS. (2004).
Assessment for Learning: What have we learned from our
Minerva Project? Paper presented at the EDEN 2004
Annual Conference, New challenges and Partnerships in
an enlarged European Union: Open, Distance and e-Learning
in Support of Modernisation, Capacity Building and Regional
Development, 16 - 19 June, University of Technology and
Economics, Budapest, Hungary.
Roos, B., & Hamilton, D. (2004). Towards
Constructivist Assessment? Paper presented at
the Annual Conference of the Nordisk Forening for Pedagogisk
Forskning (NFPF), Reykjavik, Iceland.
Roos, B., Jonsson, U. & Steinvall, A. (2003). High
peaks and low valleys: Confronting the examinations inheritance
of a Swedish university. Paper presented at the
2003 - EERA Congress Hamburg, Germany.
Hamilton, D., Dahlgren, E., Hult, A., Roos, B & Söderström,
T. (2003). When
performance is the product: problems in the analysis of
on-line distance education. Paper presented at
the 2003 - NERA´s 31th Congress - Copenhagen, Denmark.
Roos, B. (2002). Formative
internetbased assessment and flexible learning.
Report for the National Agency for Higher Education, Stockholm,
Sweden.
Roos, B. (2002). ICT,
Assessment and the Learning Society. Paper presented
at the 2002 - EERA´s Congress - Lisbon, Portugal.
Roos, B., & Hamilton, D. (2002). Beyond
the killer application: teaching and learning in the reform
of higher education in Sweden. Paper presented
at the 2002 - NERA´s 30th Congress - Education and
Cultural Diversities, Tallinn, Estonia.
Roos, B. (2001). From
distance education to on-line learning: Formative assessment
in higher education. Paper presented at the 2001
- EDEN 10th Anniversary Conference - Learning Without
Limits: Developing the Next Generation of Education, Stockholm,
Sweden.
Roos, B. (2001). Online
Formative Assessment in Higher Education. Poster
presented at the 2001 - EDEN 10th Anniversary Conference
- Learning Without Limits: Developing the Next Generation
of Education, Stockholm, Sweden.
Roos, B. (1996). Lärarfortbildning vid Teknik-
och naturvetenskapscentra i Sverige - En utvärdering,
NOTHÄFTE NR 8 1996. Högskoleverket, Stockholm.
Erhållna forsknings- och projektmedel:
Stiftelsen
för kunskaps- och kompetensutveckling - SEK 2 200
000
Distansutbildningsmyndigheten - SEK 677 000
Styrelsen
för internationell utveckling - SEK 36 600
Europeiska
kommissionen - SEK 5 850 000
Vetenskapsrådet
- SEK 100 000
Övrigt
Pressklipp:
2005-02-01
Blekinge Tekniska Högskola
2005-02-01
KK-bladet
2005-03-01
IT och lärande
2005-03-11
Kollegiet
2005-03-23
Umeå universitet
2005-03-24
UCIT
2005-04-02
Nationellt centrum för flexibelt lärande
2005-04-21
Nätuniversitetet
2006-02-01
LearnIT Nyhetsbrev
2006-12-18
Mittuniversitetet
|